Nepodceňujte barvu světelného kuželu autožárovek v předních světlometech


Většina halogenových autožárovek, s nimiž se setkáváme v běžném provozu, vykazuje teplotu chromatičnosti „teplou bílou“, přibližně v hodnotách 3000 – 3500 K. Připomíná tak trochu barvu světla vláknové žárovky. Tento barevný odstín však není optimální pro automobilový provoz, protože zvyšuje únavu a snižuje schopnost adekvátně reagovat na vzniklé dopravní situace. Bývá také důvodem k tomu naplnit statistické údaje konstatováním, že v nočních hodinách se bezpečnost pohybu v jízdním pruhu snižuje až o jednu třetinu ve srovnání s jízdou za denního světla. 

silnice

Barva světla rozhoduje

Ideální barevná teplota pro osoby za volantem by měla napodobovat denní světlo slunečního svitu v hodnotách přibližně 4500 K. Označuje se jako „neutrální bílá“ a takto produkované umělé světlo je vhodné do prostředí, kde jsou lidé vystaveni vyšším nárokům na pozornost. Těmito zdroji se běžně osazují tělesa v kancelářích a na ostatních pracovištích, kde je kladen důraz na vysoké pracovní nasazení. Paradoxně se však vyskytují spíše sporadicky tam, kde jde především o bezpečnost a zdraví, a kde by měly být jednou z nejvyšších priorit – a to jsou právě halogenové žárovky v předních světlometech automobilů.

tunel

Výrobce Osram si uvědomuje důležitost barevného podání

Společnost Osram si je dobře vědoma, jak barva světelného kuželu ovlivňuje výkon řidiče za volantem a jeho jízdní pohodu. Tomu také přizpůsobuje vývoj špičkových modelů halogenovýchautožárovek, z nichž nejoblíbenější jsou modelové řady Cool Blue a Nightbreaker.
Oba produkty se snaží navodit přirozený pocit řízení vozu za denního světla, aniž by došlo k oslnění protijedoucího vozidla a to je také jedním z hlavních důvodů, proč se stále drží na špici v počtu prodaných kusů již více než deset let. Nejde tedy jen o módní záležitost, ale především o lepší jízdní komfort bez stresu a s příjemným pocitem z jízdy v nočních hodinách.

Ohodnoťte příspěvek